Vi byter affärssystem

Uppdaterad den 21 september 2017.

Balticgruppen har bytt affärssystem. Det betyder att det finns saker att ta hänsyn till och uppmärksamma, både som hyresgäst och som blivande hyresgäst.

För drygt ett år sedan beslutade Balticgruppen att byta affärssystem. Det nya affärssystemet är en produkt utvecklad av företaget Unit4. Processen har tagit lång tid men nu är vi snart i mål.

Efter att vi gått in i det nya systemet kan vår handläggningstid i olika ärenden att ta lite längre tid än vanligt. Vi hoppas dock att du har överseende med detta! Vi arbetar så snabbt vi kan för att hjälpa dig.

Ny avtalsförteckning

Ditt hyresavtal består av en avtalsförteckning/avtalsnummer. Den hittar du även på hyresavin längst uppe till vänster. Från och med övergången har många av er hyresgäster fått en ny avtalsförteckning. Detta beror på att vi bytt numrering på våra fastigheter, byggnader och bostäder.

Avtalsförteckningen kommer att vara uppbyggda med två siffror som representerar fastigheten du bor/verkar inom. De fyra nästkommande siffrorna är den byggnad du bor/verkar i och slutligen de två eller fyra sista siffrorna är den bostad eller lokal du förhyr. Samtliga bostäder får sitt fyrsiffriga lägenhetsnummer (enligt Lantmäteriets numrering) som sista siffror. Det förenklar för dig när du ska byta adress då det krävs att du lägger in dessa fyra siffror. Lokalerna har tvåsiffriga nummer precis som tidigare.

Exempel på bostadsavtalsförteckning: Avtalsnumret är 77.6601.1001. 77 representerar den fastighet du bor inom, 6601 representerar den byggnad du bor i och 1001 representerar den bostad du bor inom, det vill säga Lantmäteriets nummer för lägenheten.

Hyresavier och fakturor

Som hyresgäst till oss kommer dina hyresavier att se något annorlunda ut. Även fakturor och annat material som kommer från oss kan se annorlunda ut.

Förutom att hyresavierna förändras är hyrornas benämningar och tillägg nya på hyresavierna. Det du kan göra är att stämma av totalbeloppet med föregående hyresavi så att allt stämmer. (Observera att det kan ha skett förändringar om du/ni tecknat ett hyrestillägg under perioden.)

För bostadshyresgäster och bostadssökande

Den 12 september gick vi över till nya Mina sidor. Du som idag har en inloggning till Mina sidor på vår hemsida kommer att behöva skapa en ny användare via den nya portalen som ser något annorlunda ut men fortfarande är Mina sidor. Om du redan är hyresgäst hos oss får du valmöjligheten att bekräfta din identitet via mail eller sms. Då använder du din mailadress eller mobiltelefonnummer som finns i vårt nuvarande system som kommer att användas. Tänk därför på att dessa måste vara uppdaterade för att inloggningen ska fungera.

Har du problem att registrera dig? Skicka ett mail till Bostadsmail och förklara vad som skett, vilken webbläsare du använder och så utförligt som möjligt hur du gått tillväga.

I början av oktober kommer du att kunna se dina hyresavier för oktober och framåt. Mina sidor blir mer funktionell än den är idag och vi hoppas att det ska komma till användning. Använd förfallodatumen som står på dina hyresavier. Det betyder att du lägger in 2017-10-05 som förfallodatum och ingenting annat.

Frågor?

Har du frågor går det bra att som lokalhyresgäst skicka din fråga till vår Informationsmail och som bostadshyresgäst skicka din fråga till Bostadsmail.