Viktig information till våra hyresgäster – Uppdaterad!

Vi flyttar snart till nya lokaler

Den 30 juni är vårt kontor på plan 3, Östra Strandgatan 26B stängt. Då kommer ni som utflyttande och inflyttande hyresgäster att få hämta ut/lämna in nycklar på plan 1 i det lilla rummet som ligger direkt till vänster när du kommer in genom entrén vid Östra Strandgatan 26A.

Vår besöksadress från den 3 juli blir Kungsgatan 55 (903 26 Umeå), rulltrappan bredvid Lindex upp till gamla Up2 gallerian.

Vår post-/boxadress ändras inte (Box 489, 901 09 Umeå).

Balticgruppen byter affärssystem

Uppdaterad den 26 april 2017.

I slutet av 2017 (kring kvartal 3 eller 4) går Balticgruppen över till ett nytt affärssystem. Det betyder att det finns saker att ta hänsyn till och uppmärksamma, både som hyresgäst och som blivande hyresgäst.

För ungefär ett år sedan beslutade Balticgruppen att byta affärssystem. Det nya affärssystemet är en produkt utvecklad av företaget Unit4. Processen har tagit lång tid men nu är vi snart i mål. Projektet blir något förskjutet – nämligen fram till hösten på grund av att vi vill förbättra systemet ytterligare innan det lanseras.

Efter att vi gått in i det nya systemet kan vår handläggningstid i olika ärenden att ta lite längre tid än vanligt. Vi hoppas dock att du har överseende med detta! Vi arbetar så snabbt vi kan för att hjälpa dig.

Ny avtalsförteckning

Ditt hyresavtal består av en avtalsförteckning/avtalsnummer. Den hittar du även på hyresavin längst uppe till vänster. Från och med övergången har många av er hyresgäster fått en ny avtalsförteckning. Detta beror på att vi bytt numrering på våra fastigheter, byggnader och bostäder.

Avtalsförteckningen kommer att vara uppbyggda med två siffror som representerar fastigheten du bor/verkar inom. De fyra nästkommande siffrorna är den byggnad du bor/verkar i och slutligen de två eller fyra sista siffrorna är den bostad eller lokal du förhyr. Samtliga bostäder får sitt fyrsiffriga lägenhetsnummer (enligt Lantmäteriets numrering) som sista siffror. Det förenklar för dig när du ska byta adress då det krävs att du lägger in dessa fyra siffror. Lokalerna har tvåsiffriga nummer precis som tidigare.

Exempel på bostadsavtalsförteckning: Avtalsnumret är 77.6601.1001. 77 representerar den fastighet du bor inom, 6601 representerar den byggnad du bor i och 1001 representerar den bostad du bor inom, det vill säga Lantmäteriets nummer för lägenheten.

Hyresavier och fakturor

Som hyresgäst till oss kommer dina hyresavier att se något annorlunda ut. Även fakturor och annat material som kommer från oss kan se annorlunda ut.

Förutom att hyresavierna förändras är hyrornas benämningar och tillägg nya på hyresavierna. Det du kan göra är att stämma av totalbeloppet med föregående hyresavi så att allt stämmer. (Observera att det kan ha skett förändringar om du/ni tecknat ett hyrestillägg under perioden.)

Vi ska även försöka lägga din nuvarande avtalsförteckning som referens på hyresavin så att du lättare kan se vilken beteckning du hade tidigare.

För bostadshyresgäster

I och med övergången till det nya affärssystemet kommer vi behöva sätta ett stopp i det nuvarande systemet. (Datum för detta är inte beslutat i dagsläget och därför kan följande information komma att ändras). Uppsägningar som kommer in inför lanseringen av affärssystemet kommer vi inte att kunna hantera i något av systemen och kan därför inte lägga ut dem på hemsidan för uthyrning.

Inför lanseringen i höst (informationen kommer att uppdateras inför dess): Om du behöver säga upp din lägenhet och vill flytta ut tidigare än de tre månader du har i uppsägningstid, se till att säga upp den redan nu så kan vi lättare hjälpa dig. Vi kan aldrig garantera att den blir uthyrd tidigare men vi gör alltid vårt bästa för att tillgodose dina behov.

Använd uppsägningsblanketten som finns på hemsidan. Där kan du fylla i ett tidigare datum om du vill flytta ut tidigare. Uppsägningsblanketten hittar du här. Vi skickar en uppsägningsbekräftelse som vanligt via mail.

Vi lägger ut de lediga lägenheter vi har fått uppsägningar på löpande för att lösa problemet med övergången till det nya systemet men kommer inte att kunna hantera de som kommer in i samband med stoppet i det gamla systemet.

Mina sidor byter skepnad

Du som idag har en inloggning till Mina sidor på vår hemsida kommer att behöva skapa en ny användare via den nya portalen som ser något annorlunda ut men fortfarande är Mina sidor. Om du redan är hyresgäst hos oss får du valmöjligheten att bekräfta din identitet via mail eller sms. Då använder du din mailadress eller mobiltelefonnummer som finns i vårt nuvarande system som kommer att användas. Tänk därför på att dessa måste vara uppdaterade för att inloggningen ska fungera.

Beroende på när vi kommer in i det nya systemet har du som inloggad bostadshyresgäst möjlighet att via nya Mina sidor möjlighet att se dina hyresavier. Mina sidor blir mer funktionell än den är idag och vi hoppas att det ska komma till användning.

Mer information om hur nya Mina sidor fungerar kommer att uppdateras när det är dags. Det kommer fortfarande att vara först till kvarn som gäller.

Frågor?

Har du frågor går det bra att som lokalhyresgäst skicka din fråga till vår Informationsmail och som bostadshyresgäst skicka din fråga till Bostadsmail.